Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 26.04.2024, 21:00

Пастирська ЗОШ

Меню сайту
Погода

Природничо-математичні дисципліни

Плахотна С.Б.

вчитель математики 

та  астрономії

Методична розробка

уроку астрономії, 11клас

ПОХОДЖЕННЯ І РОЗВИТОК ВСЕСВІТУ

МЕТА: НАВЧАЛЬНА: сформувати уяву про Великий Вибух, реліктове  випромінювання; інфляцію; ознайомити з теорією розширення Всесвіту; розглянути різні теорії виникнення Всесвіту; продовжувати формувати вміння аналізувати інформацію, пояснювати властивості космічних об’єктів на основі фізичних теорій

             ВИХОВНА: показати зв'язок астрономії з реальною дійсністю; сформувати уміння  спостерігати, підмічати закономірності, узагальнювати;

стимулювати інтерес до астрономії, бажання учнів до самостійного здобуття додаткових знань про Всесвіт, до опрацювання довідкової та наукової інформації, до практичних умінь та навичок

             ПРАКТИЧНА:  сформувати уміння застосовувати отримані знання  до вивчення   реальної дійсності

 РОЗВИВАЮЧА: розвивати просторову уяву учнів, спостережливість,  логічне і розумове мислення, здатність до пізнання навколишнього світу.

 

 ОБЛАДНАННЯ: Комп'ютери, педагогічний програмний засіб «Астрономія,11клас» для загальноосвітніх навчальних закладів, картки з   варіантами відповідей.

                                               ХІД УРОКУ:

І. Перевірка домашнього завдання.

     Перевірка засвоєння вивченого на попередньому уроці.

     Тестові запитання записано та пронумеровано на  картках. Учні, на свій розсуд, вибирають номер картки. Вчитель зачитує запитання та варіанти відповідей. Правильні відповіді фіксує спеціально призначений учень класу. Отримані бали додаються  до оцінки за практичну роботу учнів, яку буде проведено наприкінці уроку.

                              Тестові запитання.

1.     Що є предметом вивчення космології?

·        Позагалактичні об’єкти

·        Скупчення і над скупчення галактик

·        Всесвіт в цілому

2.     Людині, що спостерігала небо «нерухомих зір» упродовж тисяч років, уявлялась вічна, незмінна, нерухома картина світу. Чи справді світ навколо нас саме такий?

·       Так

·       Ні

3.     Із запропонованих тверджень виберіть правильне

·       Першу класифікацію галактик у 1925 р. Здійснив Е. Габбл

·       Першу класифікацію галактик у 1871 р. здійснив В. Гершель

·       Першу класифікацію галактик у 1946 р. Здійснив Дж. Гамов

4.     Назвіть найближчу до нас у північній кулі неба галактику

·       Велика Магелланова Хмара

·       Чумацький Шлях

·       Туманність Андромеди

5.     Галактики розбігаються (червоне зміщення). Чи розбігаються також зорі, туманності тощо в межах однієї, цілком конкретної галактики

·       Ні

·       Так

·       Так. Розбігаються, але тільки у віддалених галактиках

6.     Чи бувають галактики переважно поодинокими у Всесвіті?

·       Так

·       Ні

7.     Статичний Всесвіт, тобто такий, що не розширюється, не може реально існувати. Обґрунтуйте це.

·       Такий стан Всесвіту неможливо описати фізичними законами, а отже у дійсності він не може існувати

·       Наявність сил гравітації у Всесвіті і статичність Всесвіту – речі несумісні

·       Статичний стан Всесвіту є нестійким, а тому тривати вічно він не може

8.     Який спостережний факт є підтвердженням розширення Всесвіту?

·       Реліктове випромінювання

·       Червоне зміщення у спектрах далеких галактик

·       Спалахи наднових зір

9.     Із запропонованих тверджень виберіть правильне

·       Найближчою до нас у північній півкулі неба є галактика у сузір’ї Діви

·       Найближчою до нас у північній півкулі неба є галактика у сузір’ї Андромеди

·       Найближчою до нас у північній півкулі неба є галактика у сузір’ї Волосся Вероніки

10.                       Із запропонованих тверджень виберіть правильне

·       Всесвіт у великих масштабах є однорідним

·       Всесвіт у великих масштабах є неоднорідним

11.                       Існують галактики з фіолетовим зміщенням спектральних ліній. Про що це свідчить? Чи не протирічить цей факт теорії розширення Всесвіту

·       Галактика рухається нам назустріч. Факту розширення Всесвіту це не протирічить

·       Галактика рухається нам назустріч. Це  протирічить факту розширення Всесвіту

·        Помилка у спостереженнях. Це  протирічить факту розширення Всесвіту

12.                       Із запропонованих тверджень виберіть правильне

·       Центр розширення Всесвіту існує

·       Центр розширення Всесвіту не існує

13.                       Із запропонованих тверджень виберіть правильне

·       Квазери перебувають на дуже великих відстанях вад Землі

·       Квазери перебувають на не дуже великих відстанях вад Землі

·       Відстані до квазерів лежать у дуже широких межах

ІІ. Мотивація навчання.

Проблема утворення й розвитку Всесвіту, зір і планет була й залишається однією з найактуальніших.

У давнину, коли люди не знали ще законів природи, вони на кожному кроці відчували свою безрадність і залежність від навколишнього світу. Вони сліпо поклонялися силам природи, обожнювали їх. Так обожнювалися блискавки, грім, вітер та небесні світила, в першу чергу Сонце і Місяць. Пізнавши закони природи, люди дістали можливість покоряти її.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя .

     Всі уявлення про будову та виникнення Всесвіту, що з'явилися у людства до 20-х років ХХ століття , можна вважати теоретичними міркуваннями, бо спостережені дані були вкрай обмежені.

      Всесвіт у тому вигляді, як ми його зараз сприймаємо ― існує не вічно. Всесвіт мав свій початок близько 14 млрд. років тому.

     За час, що минув з моменту народження, Всесвіт, безупинно розвиваючись й розширюючись, пройшов шлях від стану елементарних частинок до стану галактик .

      Загальні закономірності Всесвіту вивчають за допомогою космологічних моделей.

       Астрофізики, на основі всебічного вивчення зір та їх скупчень,

встановили, що ці небесні тіла весь час перебувають у русі і розвитку. Отже, Всесвіт постійно розвивається.

      Існують кілька гіпотез виникнення Всесвіту.

      Однією з найвідоміших наукових гіпотез про походження Всесвіту є гіпотеза Канта - Лапласа. В 1755 році німецький філософ І.Кант зробив спробу дати пояснення походження зір. Далі цю теорію розвинув французький математик П. Лаплас. За цією гіпотезою, Сонячна система утворилася з розрідженої обертаючоюся газової туманності.

      У 1943 році свою гіпотезу  виникнення Всесвіту  розробили радянські вчені О.Ю. Шмідт та В.Г.Фесенков. По цій гіпотезі. Земля та інші планети Сонячної системи утворилися з холодної космічної хмари газу та пилу, мавшого дисковидну форму.

     Багатьох  вчених цікавило це питання. З їх теоріями  можна ознайомитися як із підручника, так  і через всесвітню  мережу  Інтернет.  Але сьогодні ми зупинимося на праці найяскравішої особистості в науці другої половини ХХ століття - це англійський фізик, восьмий геній зі списку «100 геніїв сучасності» - Стівен Хокінг. Він досліджує фундаментальні закони, що керують Всесвітом. Його називають «сучасним Ейнштейном». Увесь науковий світ, і не тільки, знає цього незвичайного вченого, світила в галузі фізики, мужню людину з незламною силою волі, прикуту до особливого крісла з особливим комп'ютером, який говорить замість нього— один із найбільш впливових і відомих широкій спільноті фізиків-теоретиків нашого часу.

Біографічна довідка.

Учень класу розповідає біографію Стівена Хокінга, демонструє фотографії науковця.

Перегляд науково-популярного фільму.    

     Перед переглядом науково-популярного фільму, акцентується увага учнів на те, що  наприкінці уроку їм буде запропоновано контрольні запитання педагогічного програмного засобу Астрономія-11, тому, при потребі, можна робити необхідні записи.

    Отже, « ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ЗАКОНИ , ЯКІ КЕРУЮТЬ ВСЕСВІТОМ, СТІВЕНА ХОКІНГА.»

IV.Закріплення та узагальнення нових знань

Комп’ютерне тестування ППЗ Астрономія-11.  

     Учні мають змогу перед контрольними запитаннями переглянути теоретичний курс з цієї теми, починаючи з пункту «Походження і розвиток Всесвіту». Після ознайомлення з теоретичною частиною, частина учнів працюють за комп’ютерами, решта - отримують аналогічні запитання на паперових носіях (при нестачі комп’ютерів у школі).

V.Підсумок уроку

·        сформували уяву про Великий Вибух,

·        З’ясували поняття реліктового  випромінювання; інфляції;

Інфляція – збільшення розмірів Всесвіту за дуже короткий строк на самому початку свого розвитку.

Реліктове випромінювання ипромінювання, що виникло у той момент, коли Всесвіт став прозорим. Збереглося у Всесвіті до наших днів. Його існування передбачив у 40-х роках минулого століття Г. Гамов, а відкрили у 60-х роках А.Пензіас і  Р.Вілсон (Нобелівська премія 1978 р). У 1992 році Д.Смут і Д.Мейзер визначили його анізотропію (неоднорідність), за що отримали Нобелівську премію в галузі фізики за 2006 рік

·        Познайомилися з теорією розширення Всесвіту;

·        Розглянули різні теорії виникнення Всесвіту

·        Познайомилися з біографією та працями видатного англійського вченого ХХ століття Стівена Хокінга .

VІ.Домашнє завдання

     §29 . Розглянути інші теорії  виникнення Всесвіту. Розділитись довільним чином по 3-4 особи та підготувати різні повідомлення з цієї теми.

Використана література:

1.     Климишин І.А.,Крячко І.П. Астрономія: Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів.-К.: Знання України, 2004.-192 с.

2.     Інтернет ресурси.

 

    Міністерство
    Школа онлайн
    '
    Дія.Цифрова освіта
    Педадогічна преса

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz